Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / Verswinkel trends 2022: beleving, bediening en bezorging

Verswinkel trends 2022: beleving, bediening en bezorging

Verswinkel trends 2022: beleving, bediening en bezorging In dit blog bespreek ik de trends en ontwikkelingen van 2022 voor versbedrijven. Over inrichting bijvoorbeeld. Nog niet eens zo heel lang geleden was het heel duidelijk en overzichtelijk hoe een verswinkel eruit moest zien. Er stond één grote toonbank die de winkel in tweeën deelde: vóór de toonbank de klant, achter de toonbank de bedienende medewerker. Dat is inmiddels wel veranderd.

Maar hoe ziet de hedendaagse winkel dan eruit? En is er naast winkelinrichting nog meer te vertellen over wat in 2022 belangrijk is voor versbedrijven? Ik kan alvast verklappen: dat is zo. Ik benoem de ontwikkelingen in de versbranche aan de hand van de 3 B's: Beleving, Bediening en Bezorging.

 

1- Beleving


Al jaren een veel gehoorde term. Beleving is één van de belangrijkste pijlers voor de verswinkel anno 2022. Het gaat om het gevoel wat je bij een bedrijf krijgt als je er binnen loopt. Hoe je zintuigen worden geprikkeld, door de inrichting van de winkel, door de presentatie van de eigen producten en de medewerkers. Het gaat om stijl en uitstraling, dat alles ‘klopt’. En uiteindelijk gaat het om het creëren van een wow!-gevoel. Zorgen voor de ultieme winkelervaring bij de klant. Maar hoe doe je dat, hoe voeg je beleving toe aan je winkel?


                                     


Ik kan dat het makkelijkst laten zien aan de hand van een voorbeeld van een versbedrijf waar je alle elementen van winkelbeleving terug ziet komen: Slagerij van Koppen in Naaldwijk (zie alle foto's bij dit blog). Zij hebben een aantal jaren geleden een verbouwing ondergaan en het eindresultaat is prachtig. Overal is over nagedacht. Alles is bij dit bedrijf op elkaar afgestemd, van het interieur en de (duurzame) food verpakkingen tot kleding van de medewerkers.

Het totaalplaatje geeft je het wow-gevoel waar ik het over had. Hier wíl je kopen, deze winkel wil je ervaren. De zaak van eigenaar Björn van Koppen geeft een goed beeld van hoe de verswinkel van de toekomst eruit ziet. Een belangrijke en blijvende trend die je in deze speciaal-slagerij (en andere nieuwe verswinkels) bijvoorbeeld terug ziet is dat de slagers hun werkplek hebben ín de winkel. En dat er grote vitrines staan voor zelfbediening. Op beiden kom ik hieronder terug.


 

Bediening/zelfbediening


De tweede B is die van Bediening, met als eerste punt dus: zelfbediening. In de nieuwste verswinkels zul je veel meer dan vroeger vitrines, koelkasten en vitrinemeubelen zien. Waar de klant zelf zijn product naar keuze kan pakken en bekijken. Want ondanks dat je als speciaalzaak een bedieningswinkel bent vindt de klant het ook fijn zelf producten te beroeren en van dichtbij te bekijken. Bovendien stimuleert het de bijverkoop.  En ook zelfbediening is onderdeel van de winkelervaring.

Presentatie is daarin heel belangrijk, die moet uitnodigend en smakelijk zijn. Kies de juiste verpakkingen, vitrineschalen en de juiste verlichting. Onderschat het belang van die laatste niet, laat je daar eens over voorlichten. Ook op het gebied van presentatie is Slagerij van Koppen een voorbeeld om visueel van te smullen: stijlvolle vitrines en een geweldige presentatie van de producten (zie onder).


                             
                               


Een ander belangrijk element qua bediening in de verswinkel van nu, en ik noemde het al, is dat de bereiding van het versproduct in de winkel kan worden gedaan. Waar dat vroeger 'achter' gebeurde, in een afgesloten deel van de slagerij, die de klant niet zag. Nu kan diezelfde klant mee kijken hoe het vlees gesneden en bereid wordt. De karbonades en biefstukjes worden voor je gehakt en gesneden waar je bij bent.

Ieder versbedrijf, van delicatessenwinkel tot poelier, kan daar zijn eigen invulling aan geven. Heb je een AGF-winkel dan kun je salades 'live' in de winkel bereiden. In de viswinkel wordt de vis voor je schoon gemaakt terwijl je wacht.  Dit alles geeft een heel andere dynamiek dan vroeger en ook dit draagt weer bij aan die ultieme winkelbeleving.

Naast dat het live bereiden van versproducten voor de klant visueel een heel mooi plaatje is, geef je ook het signaal af: 'onze producten zijn zó vers dat we ze bereiden terwijl u wacht'. En daarmee kun je je nog beter profileren als vers-specialist en onderscheid je je op een heel positieve manier, van bijvoorbeeld de concurrent die supermarkt heet.


 

Bezorging


Dat je als verswinkel je eigen website hebt waar klanten kunnen bestellen en vervolgens kunnen afhalen is inmiddels geheel ingeburgerd. Het is trouwens nog wel steeds zo dat klanten van verswinkels de webshops hoofdzakelijk gebruiken om het aanbod te kijken. Om dit daarna bij jou in de winkel te kopen.

Een trend is het bezorgen van de online bestellingen. Bezorging van etenswaar dus, de horeca deed het al. Zeker toen Corona insloeg. De laatste jaren zijn ook supermarkten op de kar van het bezorgen gesprongen. Er zijn zelfs supermarkten die al geen fysieke winkels meer hebben, maar alleen maar online bestellingen langs brengen (Picnic).


                         
               


Kort geleden had ik contact met een slager uit Friesland die een paar jaar geleden al begonnen was met bezorgen. De klant kon online bestellen en deze orders werden dan netjes afgeleverd. Dat liep zo goed dat hij zijn stenen winkel heeft afgestoten en alleen nog online bestellingen bezorgt. Dit scheelt hem aanzienlijk in de kosten, hij hoeft immers geen fysieke verswinkel meer te runnen met alle (huur)kosten van dien.

Online bestellen en bezorgen dus. Het is een extra service die potentiële klanten over de streep kan trekken. Wat voor veel verswinkels echter nog een belemmering vormt om te gaan bezorgen is het kostenplaatje. Een bestelauto met koeling, een bezorger, je moet heel wat verkopen om het rendabel te krijgen en al die investeringen terug te verdienen.

Een slimme oplossing daarvoor zou kunnen zijn: samenwerken. Met de andere versbedrijven in jouw vestigingsplaats. Dan kun je namelijk de kosten delen. Dus de plaatselijke bakker, slager, poelier, vishandel en delicatessenzaak die samen een bezorger + auto inhuren. Er zijn ook verswinkels die samenwerken met supermarkten, die samenwerking zou je ook in het bezorgen dan kunnen doorzetten.


 
  Jan Tanja     21-02-2022 14:21     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
Accepteer geselecteerde cookies