Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / 6 beste tips om klanten meer te laten kopen

6 beste tips om klanten meer te laten kopen

6 beste tips om klanten meer te laten kopen
Verkopen is verleiden. Dus meer verleiden is meer verkopen. Een klant komt vaak voor vooraf bepaalde producten bij je in de winkel. De makkelijkste manier om je omzet te verhogen is om die klant meer te laten kopen. Want reken maar uit wat het op jaarbasis scheelt als elke klant per keer 2 euro meer besteedt. Dat levert een substantiële omzetverhoging op. Natuurlijk zal niet iedere klant ingaan op je verleidingen, maar het is een wet van de getallen. Een aantal zeggen nee, maar een aantal zeggen ook ja.

Bijverkopen dus, door de klant op een leuke wijze te verleiden koopt hij producten die hij niet gepland had. Je creëert eigenlijk een nieuwe behoefte bij de koper. Grote kans ook op herhalingsverkoop, als het product heerlijk heeft gesmaakt! Er zijn verschillende manieren om bijverkoop te stimuleren, we geven jou hieronder de 6 beste, bruikbare en gelijk toepasbare tips.


                                  


1-Maak ruimte in de toonbank


Zorg ervoor dat je de toonbank en vitrines ruimtelijk hebt opgezet. Stop er dus niet teveel producten in. Dat is natuurlijk wel heel verleidelijk als je een groot assortiment hebt en alles wilt laten zien. Maar als je versproducten meer ruimte geeft in de vitrine zullen ze meer aandacht krijgen. En als de winkelbezoeker eenmaal die smakelijk en ruim gepresenteerde lekkere worst of salade bekijkt zal hij veel eerder de behoefte hebben te kopen.



2-Zorg voor een slimme routing


Als je de ruimte hebt, zorg dan voor obstakels in je winkel. Laat de klant dus niet rechtstreeks van de voordeur naar de toonbank of kassa lopen. Door de hem of haar meer meters te laten maken zal hij een veel groter deel van je aanbod zien. En zien is vaak kopen. Denk wat obstakels betreft bijvoorbeeld aan manden, kleine stellingen en vitrines.

Bij zelfbedieningswinkels is het slim om de goed verkochte artikelen zo gespreid mogelijk in de winkel te plaatsen. Ook dit zorgt ervoor dat klanten met een groter deel van je assortiment worden geconfronteerd.



3-Geef hardlopers in je assortiment extra aandacht


Versproducten die je sowieso al goed verkoopt zijn vaak het makkelijkst bij te verkopen. Zet de populairste lekkernijen dus extra in de spotlight. Door ze bijvoorbeeld op meerdere plaatsen in je winkel te presenteren. Of ze bij de kassa neer te zetten, zodat je zeker weet dat het door iedere bezoeker wordt gezien.

 


4-Train je team op bijverkoop


‘Verder nog iets?’ is een veel gehoorde zin bij de slager. Het laat de klant even nadenken, wat moest er ook al weer komen? In die zin werkt dat goed. Wil je echt gaan bijverkopen is het beter om concreter te zijn: ‘wij hebben vandaag deze belegde broodjes in een actie, 2 halen - 1 betalen’ of ‘wilt u onze eigen hamburger eens proberen?’. Als je dit als team structureel bij ieder klantcontact doet dan levert dat gegarandeerd hogere bongemiddeldes op aan het eind van de dag. 

Wat ik zelf altijd deed toen ik een winkel had: ik koos elke week 1 of 2 producten uit waar iedereen van het team aandacht aan gaf door ze te benoemen tijdens het verkoopgesprek.  Denk daarbij aan een bepaalde actie of nieuw product. Er zijn verschillende leuke manieren om je collega's extra uit te dagen met bijverkoop bezig te zijn. Je kunt er een wedstrijd van maken, een bepaald aantal bijverkopen levert een doos gebak op of een klein geldbedrag ‘voor in de pot’. Uiteraard moet de manier van bijverkoop niet irritant worden, let daar wel op. Als je het goed doet schept het door de interactie juist een band met je klant.



5- Laat klanten proeven


Deze had je als versbedrijf waarschijnlijk zelf ook wel bedacht en is de makkelijkste manier om tot extra omzet te komen. Zet een aantrekkelijke schaal met een bepaald versproduct in je winkel en laat klanten zelf proeven. Resultaat is dat het zichzelf zal verkopen.



6- Cross-selling: zorg voor aanverwante producten


Ook een makkelijke manier die extra verkoop oplevert: cross-selling. Dat is een methode van bijverkoop waarbij je aanverwante artikelen aanbiedt bij een product dat de klant op het punt staat om te kopen. Als je online iets bestelt is het je vast wel eens opgevallen. Je deed een product in het winkelmandje en daarna werden je artikelen aangeboden die te maken hadden met dat wat in de winkelmand lag. Met zinnetjes als: ‘klanten die interesse hebben in dit product kochten ook...’

Uiteraard is dit in de winkel ook heel toepasbaar. Leg de beste bakolie bij je biefstukjes, de lekkerste kruiden bij je gehakt, enz. Ook cross-selling is iets wat je met je collega's kunt bespreken. Want deze aanpak leidt heel makkelijk tot bijverkoop als je de klant attent maakt op het aanverwante product.

Bijverkoop dus. Ga er mee aan de slag en betere omzetten zullen volgen. Mocht je zelf nog goede tips of tricks hebben dan hoor ik ze heel graag, reageer hieronder en inspireer je collega's. Veel succes!



 
  Jan Tanja     31-08-2021 11:22     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden