Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / Kerstpakketten maken en verkopen: wat heb je nodig? (6 tips)

Kerstpakketten maken en verkopen: wat heb je nodig? (6 tips)

Kerstpakketten maken en verkopen: wat heb je nodig? (6 tips)

De feestdagen komen al weer met rappe schreden dichterbij. Voor elke verswinkel, supermarkt en elk horecabedrijf een periode met veel drukte en ook veel kansen. Bijvoorbeeld door kerstpakketten te maken en te verkopen. Elk bedrijf en elke vereniging gaat in deze periode op zoek naar een leuke manier om hun werknemers en vrijwilligers te bedanken voor hun inspanningen. Een kerstpakket is het meest gekochte kado.

Kerstpakketten zijn vaak heel standaard, vooral als ze in de massa worden ingekocht. Je kunt eigenlijk al intekenen wat erin zit. Daarom ligt er een grote kans voor de versbranche. Jij kunt immers een heel origineel en persoonlijk pakket samenstellen, met een mix van eigen versproducten, streekproducten en eventueel leuke en zelf ingekochte andere kadootjes. Naast dat het verkopen van kerstpakketten extra omzet oplevert is het ook een unieke mogelijkheid om mensen kennis te laten maken met jouw producten. Een win-win dus!


     


Maar wat zijn de meest geschikte kerstverpakkingen voor het door jou samengestelde pakket, wat zijn hierin de mogelijkheden? En welke benodigdheden heb je nog meer nodig om een volwaardig kerstpakketten te maken en verkopen? Hierbij een 6-delige checklist, inclusief handige tips, inspiratie en aanbevelingen.



1- Kerstpakketdozen

De kerstpakketdoos is de meest gebruikte verpakking om een kerstpakket in te doen. Kerstdozen zijn er in meerdere maten, van klein (ongeveer 30 bij 20cm) tot behoorlijk groot (denk aan 35x45cm). Meet van te voren dus goed door wat de afmetingen van de producten zijn en hoeveel ruimte je nodig hebt om alles in een doos kwijt te kunnen.

Ook kun je uiteraard verschillende groottes kerstpakketten samenstellen. Maak het niet te moeilijk en kies voor maximaal 3 maten. Dan kun je een mooie opbouw maken in prijs en aantal producten en heb je voor elk budget een pakket. Lees mijn blog over waar je op moet letten als je lege kerstpakketdozen kopen gaat en maak dan je keuzes.

                           

 

2- Kerstshoppers

Een heel originele manier om een kerstpakket te verpakken is om het in een grote kerstshopper te doen. De shopper zelf is al een mooi kado en dan is hij ook nog eens gevuld met jouw heerlijkste lekkernijen en leuke hebbedingetjes. Daarnaast kun je de shoppers bijvoorbeeld ook kado doen aan 'grote' kerstklanten. Geef de gekochte producten mee in de mooie grote kersttas, dat zullen ze erg waarderen.
 

 

3- Mandjes met cellofaan en kerstlint

Ook rieten mandjes zijn heel geschikt om te gebruiken als verpakking voor een kerstpakket. Zeker als je wilt dat de producten in het pakket direct zichtbaar zijn voor de klant. De mand verpak je namelijk het liefst in cellofaan folie. Vervolgens gebruik je kerstlint om het cellofaan mee af te strikken en voila: een prachtig kerstpakket! Wij hebben 3 verschillende maten mandjes:
 
Dat laatste mandje is erg klein en hooguit geschikt voor 2 of 3 kleine producten. In de andere mandjes kunnen, afhankelijk van de grootte van de artikelen, ongeveer 5 tot 15 producten. De cellofaanfolie-rollen zijn er in 2 maten. De cellofaanrol van 50 meter is de kleinste van de twee en goed voor ongeveer 25 mandjes. Heb je meer in te pakken dan kun je beter kiezen voor de cellofaan rol van 300 meter. De rollen zijn praktisch breed, namelijk 70cm. Daardoor kun je de mandjes makkelijk in één keer omwikkelen en strikken.

 

4- Dozentape-apparaat en kerstverpakkingstape

Als je kerstdozen gaat gebruiken voor het verpakken van je kerstpakketten dan moeten deze dozen, eenmaal gevuld, dichtgeplakt worden. Daarvoor heb je een dozentape-apparaat nodig. En verpakkingstape natuurlijk. Er is speciale kerst-tape verkrijgbaar en er zijn uiteraard transparante tape-rollen. Bij neutrale dozen is het mooi om de bedrukte kerst-verpakkingstape te gebruiken. Heeft de doos al een heel uitbundige kerstprint dan zou ik voor de neutrale transparante dozensluittape gaan.

                                                    

 

5- Opvulmateriaal

Het laatste wat je nog nodig hebt om kerstpakketten te maken: opvulmateriaal. Het geeft het kerstpakket een vrolijk tintje, want uitpakken wordt een feestje. Maar het heeft ook een functie. Het opvulmateriaal beschermt de producten in de verpakking en zorgt ervoor de alles dat in de doos zit niet heen en weer kan bewegen. Opvulmateriaal is dus onmisbaar bij het inpakken van kerstpakketten. Er zijn verschillende soorten beschikbaar:

 

6- Plastic en papieren kersttassen

Wat ik ook nog even wil noemen zijn de papieren tassen met kerstprint en de dito plastic zakken. Misschien niet gelijk geschikt voor een heel kerstpakket, maar als er iemand vraagt om kleine pakketjes met 2 of 3 producten dan is zo’n tas misschien toch interessant. De plastic kersttassen verkopen we ook veel aan slagers die tijdens de kerstverkoop alvast bestellingen van klanten hebben klaar gemaakt en deze vervolgens in de koeling willen hangen totdat de klant het op komt halen.

        

 


Wacht niet te lang met inkopen van kerstverpakkingen


Vorig jaar waren, waarschijnlijk mede door Covid, alle vulbare kerstdozen en andere kerstverpakkingen begin december al uitverkocht. Daarom een laatste tip; koop de attributen die je nodig hebt om kerstpakketten te maken op tijd in. Uiterlijk half november raad ik aan. Dan heb je tijd om te testen hoeveel producten er in een bepaalde verpakking gaan en kun je rustig uitzoeken hoeveel opvulmateriaal, tape en andere benodigdheden je uiteindelijk nodig hebt.

Eind november zou ik de voorbeeld-kerstpakketten in je winkel zetten, zodat de klant ruim van te voren bekend is met het feit dat je kerstpakketten verkoopt. Besteed er uitgebreid aandacht aan op je website en ga ermee adverteren. Wees pro-actief, benader ook bedrijven in de buurt. Het is moeilijk voor hen om elk jaar iets nieuws te verzinnen. Als jij ze dan een prachtig en authentiek pakket laat zien met heerlijke eigengemaakte producten en streekproducten dan is verkoop eigenlijk al verzekerd. Heel veel succes!




 
  Jan Tanja     30-09-2021 16:26     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden