Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / 9 tips voor verswinkels om de omzet van je webshop te verhogen

9 tips voor verswinkels om de omzet van je webshop te verhogen

9 tips voor verswinkels om de omzet van je webshop te verhogen

Als je een slagerij, een vishandel, een kaas- of delicatessenwinkel, een groentewinkel of een bakkerij hebt, of je bent poelier, dan heb je zeer waarschijnlijk ook een webshop.  Een webwinkel voor versproducten is echter wezenlijk iets anders dan dat je online spijkerbroeken of parfum verkoopt. Je hebt immers te maken met vers voedsel. En dus vergt het qua marketing ook een andere aanpak. In dit blog geef ik 9 tips, speciaal afgestemd op winkels die versproducten verkopen, die je helpen de omzet van je webshop te verhogen.


              



1- Hoogwaardige afbeeldingen van je producten:
Investeer in professionele, hoogwaardige foto's van je vlees, vis, groente en delicatessen. Huur het liefst een productfotograaf in. Visuele aantrekkingskracht is cruciaal bij online verkoop van versproducten. Gebruik geen stockfoto's, dus geen algemene afbeeldingen die je online kunt vinden. Het is heel belangrijk authentiek te zijn, alle foto's moeten van je eigen producten zijn. Overweeg ook het gebruik van korte productvideo's. Die kun je heel goed gebruiken voor je social media.




2- Recepten en kooktips:
Deel recepten en kooktips op je website en via sociale media. Help klanten bij het maken van heerlijke gerechten met jouw verse producten. Dit verhoogt niet alleen de verkoop, maar ook de klantloyaliteit. Zorg ook dat de sauzen en kruiden, of andere producten die nodig zijn voor een bepaald recept, bij jou kunnen worden aangeschaft.




3- Verkoop maaltijdboxen:
Bied maaltijdboxen aan op je website, waarbij je alle ingredienten van een bepaald gerecht samen in een doosje verkoopt. De manier waarop Hellofresh.nl het doet. Dus als je slager bent: vlees, en voeg dan groente en bijvoorbeeld pasta toe. De klant gebruikt vervolgens al die ingredienten om zelf een maaltijd te maken. Het zorgt voor gemak, een belangrijk woord anno 2024. De koper heeft in één keer alles bij de hand en hoeft zelf geen moeite meer te doen. Bovendien zijn het verse en gezonde maaltijden. Heb je een bakkerij? Dan kun je ontbijt- en/of lunchpakketten samenstellen.

Mijn advies zou  zijn om samenwerking te zoeken met andere verswinkels. Dus als slager of bakker zoek je dan contact met een AGF-winkel voor de groente en fruit . Zo kun je elkaar versterken.




4- Abonnementen:
Bied online abonnementen aan. waarbij klanten op regelmatige basis een samengesteld pakket vers vlees, vis, groente, broodproducten of delicatessen ontvangen. Dit bevordert herhaalaankopen en zorgt voor een stabiele en verzekerde omzetstroom. Voor klanten is het fijn omdat ook deze vorm van verkoop voor gemak zorgt. Ook hier zou je trouwens samenwerking kunnen zoeken met collega-verswinkeliers.




5- Unieke productbundels:
Stel speciale productbundels samen, bijvoorbeeld een "BBQ-partypakket" als je slager bent of een "Picknick-box" als je een bakkerij hebt. Dit kan klanten aanspreken die op zoek zijn naar makkelijke oplossingen voor specifieke gelegenheden. Daar is het woord weer: gemak. Denk daarbij verder dan je eigen assortiment. Voorbeeld. Neem het BBQ-partypakket. Je verkoopt natuurlijk het vlees, maar zorg bijvoorbeeld ook voor herbruikbaar wegwerpbestek, servetten, serveertangen, enz. op je website. Al die artikelen kun je voordelig inkopen bij je verpakkingenleverancier (allesvoorverswinkels.nl heeft een uitgebreid en voordelig catering-assortiment) en die kun jij dan met een kleine marge doorverkopen. Laat de klant zelf een pakket samenstellen op je website. Dus een compleet BBQ-pakket aanbieden, waarbij de klant aan kan vinken wat hij nodig heeft. Zo kun je hem helemaal ontzorgen en tegelijkertijd je omzet op een gemakkelijke manier verhogen.




6- Klantbeoordelingen:
Maak het mogelijk dat klanten beoordelingen kunnen achterlaten op je website en moedig dit aan, bijvoorbeeld door een actie.  Positieve beoordelingen vergroten het vertrouwen van potentiële klanten en zijn dus erg belangrijk. Bovendien zorgen ze voor feedback waarmee je je service en webshop wellicht kunt verbeteren. En je kunt ze voor andere doeleinden gebruiken: heb je een heel bijzondere en positieve klantbeoordeling gekregen? Gebruik die dan bijvoorbeeld voor je social media.




7- Gratis monsters en handgeschreven bedankjes:
Voeg gratis monsters of kleine extraatjes toe aan bestellingen, als verrassing. Dit creëert een positieve klantervaring. Een HWL-experience zoals ik dat noem. HWL staat voor 'Hé, Wat Leuk!'. Een blij moment. Je krijgt iets wat je niet verwacht. Dit geeft een goed gevoel en moedigt herhaalaankopen aan. Bovendien leert je klant andere producten kennen. Doe er ook een speciaal ontworpen kaartje bij met een handgeschreven boodschap, dat maakt het heel persoonlijk. Ook al zo'n belangrijk woord. 




8- Storytelling:
Vertel het verhaal achter je versproducten. Laat klanten weten waar je stukje vlees, vis, roggebrood en delicatessen vandaan komen en hoe ze worden gemaakt. Authentieke échte verhalen vergroten de betrokkenheid. Je kunt ook korte video's maken.




9- Email-marketing:
Email-marketing is één van de belangrijkste bouwstenen van omzet voor je webshop. Probeer dus je email-lijst uit te breiden. Bedenk acties in je winkel waarmee je email-adressen kunt verzamele, waarbij klanten dus hun online postadres moeten opgeven. Stuur daarna regelmatig nieuwsbrieven met speciale aanbiedingen, nieuwe productlanceringen en relevante informatie. E-mailmarketing is een krachtig middel om herhaalaankopen te stimuleren.


Gebruik deze tips en je online verkopen zullen stijgen. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer tips om de omzet van je webshop te verhogen en je winkel nog succesvoller te maken? Ik schreef meerdere e-books met tips om tot meer omzet en meer klanten te komen en die in onze webshop verkrijgbaar zijn. De online boeken zijn helemaal afgestemd op bepaalde versbranches. 

Wellicht heb je zelf nog goede tips? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar, reageer dan hieronder.




 
    22-01-2024 15:57     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Paul Hoogendoorn -  13-02-2024

heeft u voorbeelden van webshops die door u zijn ingericht?

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden