Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / 15 tips voor een succesvolle verkoop op markt en braderie

15 tips voor een succesvolle verkoop op markt en braderie

15 tips voor  een succesvolle verkoop op markt en braderie
Elke dorp en elke stad heeft ze. Braderieen, markten en jaarmarkten. Als horecabedrijf ga je sowieso extra klanten krijgen, zeker met een terras en mooi weer. Maar ook als verswinkel kun je er iets mee, móet je er iets mee eigenlijk. Of je nu aan de braderie-route ligt of niet.

Dat is eigenlijk een extra tip, als je wel aan de route ligt: huur áltijd een kraam. Ook als je er geen mensen voor hebt. Je wilt immers niet dat er een volgepakte kraam van een andere ondernemer voor jouw winkel staat en het zicht volledig wegneemt. Dat is onbestaanbaar. Heb je geen mensen om de kraam te runnen, hang er dan een grote spandoek of banners in, samen met bijvoorbeeld flyers.

Heb je een marktwagen en verkoop je je versproducten op markten en braderieen? dan zul je de meeste tips herkennen, de markt is immers jouw plek. Toch zou ik het blog gewoon lezen, onderaan dit blog heb ik nog een boodschappenlijstje van 10 producten die we in de webshop verkopen en die heel handig zijn voor gebruik op de markt.

Heb je een verswinkel, maar lig je niet aan de route van de braderie: altijd een kraam huren. De braderie is een perfecte plaats om jou en je product te laten zien aan een belangrijk groot publiek, namelijk consumenten uit de eigen streek, dus daar moet je gebruik van maken. Hoe je er daarna een succesvolle dag van maakt vertel ik door de volgende 15 tips.




                 

  


1 - Zorg voor een top-presentatie

Daar begint het mee. De kraam is een soort uithangbord voor je bedrijf, voor veel mensen misschien wel een eerste kennismaking, dus de presentatie moet super zijn. Zorg voor de juiste kleding, bijvoorbeeld de mooie schorten uit de winkel. Denk ook aan folders, spandoeken en ander promotiemateriaal, allemaal in je huisstijl. Kom niet met zelf geschreven posters aan (tenzij je een prachtig handschrift hebt natuurlijk), maar zorg dat alles er strak en netjes uit ziet. 

Ook belangrijk in dit verhaal: val op! Denk bijvoorbeeld aan banners aan de zijkant van je kraam. Als je alles hebt ingericht: ga zelf 10 meter vóór de kraam staan en kijk naar het resultaat. Zou je hier zelf gaan kopen? Word je blij van het totaalplaatje? Top! Dan zal het aan de presentatie niet liggen.




2 - Presenteer nieuwe en eigengemaakte producten

Als versbedrijf zijn eigen gemaakte producten erg belangrijk. En je kraam is een ideaal instrument om die producten onder de aandacht te brengen. Je bereikt immers veel mensen die anders misschien niet in je zaak komen. Dus maak daar gebruik van. Ook hier is presentatie uiteraard evident. Zorg voor mooie posters, zet de producten echt in het zonnetje. En laat de kraam-passanten proeven!

Want natuurlijk, verkoop is heel fijn. Maar nog veel belangrijker volgens mij is: laat mensen kennis maken met jouw bedrijf en geweldige zelfgemaakte producten. Dan zullen ze de volgende keer dat ze je zaak voorbij lopen niet twijfelen, maar naar binnen lopen en je producten kopen. Hetzelfde geldt uiteraard voor nieuwe versproducten in je assortiment. Ook daar is de markt of braderie het ideale podium voor.




3 - Maak/bak producten waar de klant bij staat

Je producten bereiden in of bij je kraam is een absolute aanrader. Het zorgt namelijk voor dynamiek. Er gebéurt iets. Passanten worden nieuwsgierig en zullen blijven staan kijken en dat wil je. Leven bij je kraam. Dus ben je slager; bak je eigen gemaakte hamburgers en verkoop ze in een heerlijk broodje. Bakker? Beleg de broodjes waar je klant bij staat. En ga zo maar door.



4 - Bulkverkoop: 5 voor 10 euro

Markten en braderieen zijn bij uitstek plaatsen waar mensen gevoelig zijn voor de prijs. Dus speel hierop in. De meest ideale manier; ga voor bulkverkoop: meerdere stuks voor een lage prijs. Dan kun je met een relatief lage marge toch tot een redelijk resultaat per verkoop komen en de klant is er dol op. Dus 5 burgers voor 15 euro, 3 broodjes voor 10 euro. Dat werk.



5 - Geef iets weg

Geld verdienen en winst maken is in mijn beleving niet de eerste prioriteit als je met een kraam op de braderie staat. Als je een verswinkel hebt is het vooral belangrijk om voor naamsbekendheid te zorgen en een goede indruk van je bedrijf te geven aan al die passanten.

En dus is de markt ook een plaats voor give-aways. Laat mensen niet alleen proeven, maar geef ook ook presentjes weg. Het liefst natuurlijk met de naam van jouw bedrijf erop. Bedrukte caps, pennen, tassen, het kan van alles zijn. Bereid je dus goed voor en ga geruime tijd van te voren online op zoek naar leuke kadootjes die je kunt laten bedrukken en weggeven.




6 - Gebruik social media en website (ook tijdens de markt!)

Uiteraard kondig je je aanwezigheid op de braderie aan op social media en op je eigen website, inclusief de speciale aanbiedingen die je dan zult hebben. En vergeet ook niet om foto’s te maken tijdens de markt, bijvoorbeeld van de drukte bij je kraam. Ideaal voor op Facebook en Instagram!



7 - Zorg voor voldoende contant geld

Waar in de winkel de meeste klanten inmiddels via pin zullen afrekenen is dat op de braderie anders. Daar is contant afrekenen nog steeds de belangrijkste betaalmethode. Hou hier dus rekening mee, zorg dat je voldoende wisselgeld in de vorm van kleingeld en bankbiljetten hebt.



8 - Regel een mobiele pin

Uiteraard zullen er ook klanten zijn die via pin willen afrekenen. Als je je kraam bij je bedrijf hebt kun je ze in je winkel laten afrekenen, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Huur gewoon een mobiel pin-apparaat, voor nog geen 10 euro per dag heb je er eentje.



9 - Minimaal 2 mensen in de kraam

Vanuit praktisch oogpunt is het aan te raden met minimaal 2 mensen achter de kraam te staan. Denk aan toiletbezoek, dat je iets kunt eten, even op en neer kunt lopen als er iets mist, enz.


                     




10- Zak niet in prijs (oké, misschien het laatste uur)

De braderie is vaak een plaats waar met prijzen wordt gestunt. Mijn advies; ga daar niet in mee en ga niet in op mensen die willen afdingen. Jij verkoopt immers een kwaliteitsproduct en hebt zelf al mooie acties bedacht. De prijzen verlagen zou wél kunnen aan het eind van de markt, om toch van je voorraad af te komen. Maar alleen dan.



11- Verzamel mailadressen 

Probeer op een ludieke manier email-adressen van passanten en klanten te verzamelen. Bijvoorbeeld door een verloting te organiseren. Mensen moeten hun emailadres achterlaten om de uitslag te ontvangen. Daarna kun jij die mailadressen gebruiken voor reclame, blogs, enz. Mailings versturen is uiteindelijk de goedkoopste manier van reclame maken.



12- Zet iemand vóór de kraam

Als je er de mensen voor hebt; zet niet alleen medewerkers achter de kraam, maar ook ervóór. Veel passanten zullen je kraam voorbij lopen zonder goed te kijken wat je allemaal te bieden hebt. Door iemand vóór de kraam te zetten kun je veel beter de aandacht trekken. Laat iemand kleine hapjes uitdelen bijvoorbeeld, op een mooi dienblad.



13- Slecht weer? Wees voorbereid!

Je gaat uit van mooi droog en rustig weer, het ideale braderie-weer. Maar dat kan natuurlijk ook tegenvallen, het kan ook regenen en waaien. Hou hier dus rekening mee. Zorg dat je zeil en klemmen bij de hand hebt, zodat je de zij- en eventueel ook achterkant van je kraam kunt beschermen tegen de weersinvloeden.



14- Staan of zitten?

Ga je achter de kraam staan of is zitten ook prima? Ervan uitgaande dat je met 2 medewerkers achter de kraam staat is voor mij het antwoord heel duidelijk: staan. Dan is je werkhouding veel actiever, kun je klanten makkelijker te woord staan. Als je met 2 bent kun je desnoods afwisselen. Maar staan is altijd beter. In je winkel zit je immers ook niet. Wil je wel de mogelijkheid hebben om te kunnen zitten, kies dan voor krukken. Zo zit je in ieder geval ongeveer op de zelfde hoogte als de passerende bezoekers en kun je goed oogcontact maken.



15- Glimlach!

Tot slot: sta met een glimlach in je kraam. Het klinkt zo logisch, maar is zó belangrijk. Ook als het regent en ook als de verkoop of de drukte tegen valt. Sta mensen vriendelijk te woord. Wees attent en groet iedereen netjes. Jij en/of je medewerkers zijn het visite kaartje van je zaak. Dus maak een vrolijk feestje van. Lees ook mijn blog over hoe je van klanten vaste klanten maakt.



Boodschappenlijstje

Om het je makkelijk te maken geef ik je hieronder nog een checklist van 10 producten die je heel goed kunt gebruiken als je op een markt of braderie gaat staan en die je bij ons aan kunt schaffen.
 
Heel veel succes!




 
  Jan Tanja     19-08-2022 09:52     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
Accepteer geselecteerde cookies